בשכונת 5 Vie אצרה מריה כריסטינה דידרו, את תערוכתו המעניינת של ארז נאבי-פנה, הישראלי -עיצוב צמחוני. בלב התערוכה עומדת השאלה: האם ניתן לעצב מבלי להשתמש כלל בחומרים שמקורם מהחי?
נבי-פנה, טבעוני בעצמו, משקף את האידאולוגיה שלו למתן כבוד לחיים ומסרב לעשות שימוש בכל צורה של חומר מן החי כמו צמר, עור, צבע פלסטיק, שרף או דבק תעשייתי אלא רק דבקים מינרליים. אפשר לומר שארז יוצר תחת משטר דיאטה, אומרת האוצרת, שאצרה גם את תערוכת Nendo בחולון.
נאבי משתמש בטכניקה שכבר מוכרת לנו מעבודתה של סיגלית לנדאו, חפצים שהושרו במי ים המלח ומלח התגבש עליהם בצורות מעניינות. סדרה אחת של רהיטים עשויים מעץ ממוחזר בדבק מינרלי והשנייה סדרה הנקראת "אשת לוט" מכלי חמר. אלה גם אלה מושקעים במי ים המלח, שזה המקום הטבעוני ביותר בעולם לדברי המעצב.
"שמיים פתוחים" עבודה מרכזית שעניינה עירוניות בשילוב עם הטבע הוצבה בחצר ארמון איזמארדי
האמן האמריקאי פיליפ ק' סמית IIIיצר עבודה בחצר ארמון איזמארדי מתקופת הרנסאהס, עבור מותג האפנה השוודית .Cosהיצירה "שמיים פתוחים" היא עבודה תלוית מקום site specific, והיא מורכבת מסדרה של מראות ענק מוצבות ב47 מעלות לקרקע ובמעגל סגור חלקית, כך שהן משקפות את שני המישורים: את הארכיטקטורה של המבנה במישור האנכי ואת השמים במישור האופקי. המראות גורמות לשמיים להשתקף בגובה העין, כך שניתן לאות כמה מישורים בו-זמנית. ניתן להתבונן ביצירה ממפלסים שונים בבניין וכך היא משתנה בכל ממד; הן בהשפעת נקודת המבט והן בהשפעת הטבע: האור, מזג האוויר, הנוכחות של אנשים נוספים ועוד. השתקפות, צבע, אור וצל מהווים חומרים ליצירה, כך שהיצירה משתנה כל הזמן.
זה נראה אך טבעי, שCos-, חברת הביגוד בקו הפשוט והנקי, אשר נודעה בעבר בהזמנת עבודות אמנות מאמנים מהשורה הראשונה (מאמנים כמו סו פוג'ימוטו וסנרקיטקטור) תפנה שוב לאחד האמנים העסוקים והמבוקשים כמו פיליפ ק. סמית' מפאלם-ספרינגס קליפורניה. בשיחה עמו במהלך שבוע העיצוב במילנו, אמר סמית' כי הסכים לעשות עבודה לCos-, חרף היותה חברה מסחרית, משום שנתנו לו חופש יצירה מלא.
האמן בן ה-45 עשה את הכשרתו כאדריכל וגר בפאתי המדבר. עבודותיו הם מיצבים ענקיים בטבע בשילוב מראות ובהעמדה ארכיטקטונית, כשהן משקפות את הטבע כחלק מהיצירה. הוא מושפע לדבריו מרוברט אירוין, גיימס טורל ומרק רות'קו. בדרך כלל הוא עובד באזורים גדולים כמו מדבר או ים, בדרך כלל שני מישורים אופקיים: ים ושמיים. המיוחד בעבודה זו היא הכנסתה תוך חלל תחום בחצר הארמון, כך שגם הארכיטקטורה נוטלת חלק, מוסיפה ממד אנכי ומבודדת אותה מהשטח הפתוח לגמרי. סמית' מוכר גם כאמן המשתמש בטכנולוגיה ותאורה כדי לעשות מניפולציה על מראה הטבע וכך מעניק ממדים נוספים לעבודה. בגינת המבנה עבודות קטנות יותר, אשר כמוהן תופצנה לחנויות cos השונות ברחבי העולם.
הנקודה הישראלית: אבן קיסר, גם כן ידועה בהזמנת עבודות במיוחד לשבוע העיצוב במילנו מאמנים מפורסמים. אך בעוד ש-cos לא הציגו כל תנאי לאמן בקישור למותג, האמנים שעבדו עם אבן קיסר (חיימי חיון וטום דיקסון וRaw Edges) מתבקשים לשלב את משטחי הקוורץ ביצירתם. השנה היו אלה האמנים האמריקאים Alex Mustonen, Daniel Arsham, וBen Porto– הסטודיו הניו-יורקיSnarkitecture . לפני כמה שנים היו הם אלה שעשו את היצירה עבור Cos והם דווקא מרבים לעבוד עבור חברות מסחריות כמו קלווין קליין וחנויות הנעליים Kith.
העבודה ‘Altered States’ "מצבים מתוקנים", אשר במקרה או לא, הינו גם שם סרט אימה משנות השמונים של הבמאי קן ראסל. האמנים בחרו למקד את המיצב סביב אי המטבח, מקום שמהווה נקודת מפגש חברתית של הבית. העניין החברתי ושילוב אנשים ביצירה הוא מוטיב חוזר בעבודות של הסטודיו.
שכבות הקוורץ בצבעים משתנים, אך מונוכרומטיים: לבן ושחור, מעוצבות כשכבות גיאולוגיות היוצרות נפח תלת ממדי. שלוש יחידות מוצבות בפתח כשכל אחת מהן משולבת באלמנט מים במצב צבירה אחר: נוזל, אדים ומוצק- בדות כדור קרח ענקי.
במרכז האולם המרכזי, מתחת לכיפה, סדור באמצעות גלילי רשת לבנה קצת כמו תאטרון רומי, מיועד לצופים שרוצים לצפות ב"אי" במרכז רחבת התאטרון.
לא פחות מעניין הוא המבנה, בו הוצג המיצג ונערכה המסיבה המסורתית של המותג במוצאי יום העצמאות. זהו ארמון רנסנסיPalazzo dell’Ufficio Elettorale di Porta Romana , אשר עומד בימים אלה בפני שיפוץ ויהפוך למלון בוטיק. כותרות יוניות, כיפות וחלונות ענק הפונים אל חצר מרכזית, אשר הוארו באדום לרגל האירוע, כשהן עומדות במצב הרוס למחצה, העניקו נופך דרמטי ליצירה, שאלמלא המבנה הייתה נותרת קצת מינימליסטית. מטרת המיצג לדברי החברה לעורר את הדמיון של מעצבים ואדריכלים להשתמש בחומר באופנים חדשים במטבח העתידי. – והנה השלמנו את הסיבוב ממחוזות האמנות בחזרה לעיצוב הבית.