איקאה – לא מה שחשבתם (חלק שני)

בחודש אוגוסט מופץ הקטלוג השנתי של איקאה. 2019 היא שנת ה-75 למותג. שלא כמו בשנים הקודמות אין נושא אחד מוביל, אלא ישנם 7 בתים עם סיפורים שונים:
בית של 16 מ"ר, בית ידידותי לסביבה, בית צבעוני משופע בעבודות יד, בית עמוס באוספים, בית למשפחה שמאפשר פעילויות שונות בו זמנית וגם הבית האיקאי הטיפוסי- ברוח הסקנדינבית הרכה.

 

הבחירה איננה מקרית, יש בה גם המסורת ארוכת השנים של עיצובים קלסיים, ידידותיים למשפחה, פשוטים ויצירתיים, בחומרים הטבעיים ובצבעוניות הבהירה. אבל למי שמבין בטרנדים ובמגמות, כל אחד מהנושאים שהבתים נותנים להם מענה, הם אתגרים עכשוויים, מטופלים על ידי עתידנים, סוציולוגים וטרנדולוגים בשנים האחרונות. איקאה משקיעה במחקר שלה ומביאה אותם לידי ביטוי.

 

עליית יוקר המחיה מובילה לצמצום שטח המחיה בסביבה האורבנית. זה מצריך יצירתיות בפתרונות אחסון, חלל אחד להרבה שימושים.
חיים בבתים אקולוגיים מאופסי אנרגיה מאפשרים קיימות וידידותיים לסביבה- מגמה שחברה שמייצרת כעשרה אחוז מכלל הרהיטים באירופה, לא יכולה שלא להתייחס אליה. הכנסת אוספים לעיצוב הפנים כמו הכנסת מלאכות יד הם שתי מגמות עיצוב, שלא הומצאו באיקאה. טרנדולוגים מדברים על זה.
גם הצבעוניות הכהה והעשירה, שמחלחלת לעיצוב הבתים הסקנדינביים הבהירים, היא המילה האחרונה בעיצוב.
איקאה היא אולי החברה הסוציולוגית הגדולה בעולם.

 

איקאה מכניסה חוקרים לבתי אנשים ואלה ממש גרים עם האנשים ומתחקים אחר כל הפעולות שמבצעים הדיירים. היא חוקרת את מנעד הצרכים של אוכלוסיות שונות ומייצרת מענים לצורך ברמות מחיר שונות, כך נוצרים דגמים עבור המשפחה הצעירה, הגבר הגרוש, הזוג המזדקן. היכן שישנו צורך יהיה מענה.

 

ישנן וריאציות הנובעות מדפוסים שונים בארצות שונות. הבריף למוצר מתחיל אמנם במחיר הנכון למוצר אבל לא נעצר שם אלא ממשיך לדיוק בעיצוב, יצירתיות, מגוון, חומרים, ארגונומיה, סולידיות. יש מוצרים שמככבים בקולקציה עשרות שנים ויש גוון, צבע חידוש של כ-2000 מוצרים מידי שנה. ויש חוויית הקניה, ההרכבה, תחושת המסוגלות של מי שקונה, מוביל ומרכיב לבד.