המקום השקט שלך בעולם

צעירה נצחית. אחרי עשרות שנים של ניהול בתחום ניהול ומדיניות תרבות, היה ברור לאסתי שזו נקודת הזמן בחייה בה היא חייבת לתכנן עתיד. היא הלכה בעקבות כמיהת ליבה – עיצוב פנים באסתטיקה יפנית.

החודש יצא לאור ספר בפורמט מהודר של מגזין האדריכלות והעיצוב הוותיק – בניין ודיור. הספר נקרא הכח הנשי. הוא סוקר את עבודתן של עשר אדריכליות ומעצבות ונותן להן כבוד והערכה מקצועית בעצם הכללתן בספר היוצא אחת לשנה. בצניעות אוכל לומר שהתרגשתי לפנייה אלי לקחת חלק בקבוצה הנבחרת הזו.

במפגש בביתה המרהיב של חדוה אלמוז, עורכת ההוצאה, הרחנו לראשונה את ריח הדפוס הטרי. נטלנו לנו כמה דקות להחליק על הדפים המבריקים, כל אחת לעצמה, אבל מהר מאוד גבר העניין ביתר חברות הנבחרת הזו ובצוות המערכת שהפיק את הספר הראוי להערכה.

 

אם תרצו תוכלו לרכוש אותו כאן >>> 

ולקרוא כאן על אירוע ההשקה  >>>

במונולוג מרגש סיפרה חדוה על חוויותיה במהלך הראיונות לספר תוך שהיא חושפת את הסיפורים של כל אחת מהמשתתפות.

הנה הטקסט המלווה את הפרק עלי בספר:

אסתי די-נור

המקום השקט שלך בעולם

מעצבת הפנים, אסתי די-נור, ארכיאולוגית בהכשרתה, מצאה את הקשר בין ארכיאולוגיה לאדריכלות דרך עיצוב הפנים, מקצוע המחייב דמיון שמסוגל להפוך צורה שטוחה, למבנה תלת ממדי בעל נפח וצורה הטומנת בקרבה חיים.

צעירה נצחית, אחרי עשרות שנים של ניהול בתחום ניהול ומדיניות תרבות, היה ברור לאסתי שזו נקודת הזמן בחייה בה היא חייבת לתכנן עתיד. היא הלכה בעקבות כמיהת לבה- עיצוב פנים באסתטיקה יפנית.

במבט לאחור, אסתי, יסודית מאוד המבססת כל פעולה, יצירה ועשייה בחייה על עקרונות איתנים של ידע ומקצועיות, מבינה כיצד הבחירה בלימודי ארכיאולוגיה, מקצוע העוסק בחקר החיים החומריים-כלים ומבנים של האנושות, הובילה אותה למקצוע שלה היום- עיצוב פנים.

אסתי די -נור, ילידת ירושלים. בת למשפחה שורשית, גדלה בבית שהיה ספוג באווירה תרבותית. בגיל בו נתבקשה לבחור במקצוע לחיים, השורשיות של משפחתה הנחתה אותה בצורה הטבעית ביותר לארכיאולוגיה. לימים, כאשר הלכה אחרי משאת נפשה והחלה לעסוק באדריכלות ועיצוב פנים, היא נוכחה בקשר האיתן הקיים בין ארכיאולוגיה לבין אדריכלות. לדבריה, בממצאים ארכיאולוגיים ניתן לראות בוודאות את תמונת הנגטיב של האדריכלות. מוקד העניין הם חיי היומיום של האדם והקהילה מבנים, כלים פולחן, מבני ציבור.

בניו יורק, המשיכה את לימודיה לתואר שני בניהול מוסדות תרבות ועם חזרתה כיהנה במספר תפקידים בכירים בעולם התרבות. את שרשרת תפקידיה הציבוריים היא סיימה כמנהלת המועצה לתרבות של מפעל הפיס  ומנהלת התכנית סל תרבות ארצי.

בשנים בהן החלה לעסוק בעיצוב פנים, היא גילתה את הקשר הרגשי העמוק אל התרבות היפנית. כאשר במשפחתה התקבלה החלטה להתחיל בבניית בית חדש, היא החליטה שעיצוב הפנים בבית ייעשה בהשפעה יפנית בסגנון הוואבי סאבי, שאת מהותו למדה בעת שביקרה ביפן.

"בעיני, בית הוא יצירה אישית ואינטימית מאוד של בעליו. לכל אדם, זוג או משפחה יש סיפור, שנים של זיכרונות, ריגושים, תחביבים ואוספים. תפקידי כמעצבת הוא לסייע להם לבטא אותם בשפה אדריכלית – לייצר עבורם את החתימה האישית, שנשענת על מערכות היחסים בבית, שגרת היום הביתית ועל עולמם הפנימי. אני מוצאת קסם רב ביחסי הגומלין שבין האדם לסביבת המגורים שלו ולחפצים שאיתם הוא חי – הוא מעצב אותם ומשתמש בהם, והם משקפים אותו.

המשיכה לאמנות וליופי מלווה אותי כל חיי. אני נמשכת לפשטות, לבחירה של חומרים טבעיים באיכות מצוינת ולאסימטריה. הבתים שאני יוצרת מעוררי השראה, בעזרת חפצים שעקבות הזמן ניכרים בהם ומייפים אותם, כשהם מספרים את סיפור בעליהם."

אסתי למדה להכיר את רזי התרבות היפנית. אחד מהדברים שהקסימו אותה היא הניגודיות הרווחת בתחומים רבים בתרבות היפנית. לצד קליגרפיה מעודנת וציורי מים המתארים טבע עדין, צמח גם יופיה הפרוע של המנגה, אמנות ציורי הקומיקס שאינה חפה מאכזריות. הדיוק מקסימאלי שבא לידי ביטוי בסידור הפרחים ובעיצוב הגינות למול המושג הפילוסופי הוואבי סאבי, המאדיר את השלמות שבחוסר השלמות, את המתכלה, הפגום, המיוחד בכך שאין עוד אחד דומה לו.

בעשר השנים האחרונות זכו חמישה אדריכלים יפניים בפרס פריצקר היוקרתי לאדריכלות ועבודות אדריכלים יפניים נבנו בכל רחבי העולם. מעצבים יפנים בולטים באופנה, עיצוב מוצר ןבתחומי יצירה נוספים. האסתטיקה היפנית מדגישה את הטבע, החומר, הטיפול המיוחד באור לא ישיר, מסונן. העין היפנית מסתכלת לעיתים קרובות לא על החפץ עצמו, אלא על ה-מה (ma)  הריק הנוצר בין החפצים. הדרך למקדש חשובה לא פחות מהמקדש עצמו.

"אני מתעניינת בתרבות היפנית העתיקה ומוצאת בה ערכים טהורים של יופי, אסתטיקה ושקט, שמהדהדים בי. סגנון הואבי סאבי, שמקורו בזן בודהיזם של המאה ה-17 ביפן, הוא מיצוי של כל האיכויות שאני מעבירה בעבודתי. זהו קוד אסתטי מצמצם, מדויק וצנוע, שנותן מקום לעבר ומאפשר את הלא מושלם. אין אנושי מזה. בבית שמעוצב לפי עקרונות הוואבי סאבי, כל אחד יכול למצוא את המקום שלו. החלל הביתי מקבל ונוח, ועם זאת מוקפד מאוד, מטופח ונותן כבוד למה שהוא מכיל. לכן גם בחרתי לקרוא לסטודיו שלי, ביתי המקצועי Wabi-Sabi"

הבחירה בעיצוב פנים נובעת מאהבתה לבני אדם והיכולת שלה להבין את הנמצאים מולה, גם אם לא הטיבו לתאר את עצמם במילים.

"אני מעצבת בתים וחללים מסחריים לאנשים מיוחדים שיש להם עולם פנימי, ידע תרבותי, אהבה ליפה, ראו עולם ומחפשים עיצובים לא שגרתיים, שיבטאו אותם. אני יוצרת חלל שמעודד תקשורת בין אישית, יצירתיות, פתיחות, מקוריות, ומאפשר זרימת אנרגיה. הוא יהיה מואר נכון, קושר בין הסביבה לפנים ועוטף את בני הבית בהרמוניה.

החלל שלהם יהיה מקום שקט, שיראה נפלא, יהיה להם נח לחיות בו וחשוב מכל – יוכלו לקרוא לו הבית שלנו".

לקוחותיה הרבים של אסתי מעידים שהיא אחראית ונאמנה קודם כל להם. היא מתייחסת במלוא הרצינות והאחריות לתקציב שלהם, שהופקד בידיה. היא מלווה אותם במסירות בכל הבחירות והצמתים במהלך הפרויקט, רואה את טובתם, גם כשהם לעיתים מתקשים לראות אותה ומוצאת דרך לשלב בהצלחה את עמדותיהם של כל בעלי העניין בפרויקט.

אסתי החליטה וביצעה. כאחת שאף פעם לא עשתה לעצמה הנחות, בעיקר בכל מה שנוגע לרכישת ידע ומידע, היא למדה עיצוב פנים בטכניון וכאשר סיימה, עקב הפרפקציוניסטיות שלה, הייתה לה תחושה שעדיין משהו חסר לה.

היא הרגישה בצורך לדעת יותר  על הפרקטיקה של הבנייה והשלימה לימודי פיקוח בנייה. זה ידע שימושי בכל תהליכי הבנייה, תוך התמקדות בנקודות תורפה, המסייע   לה בתכנון ובעיצוב הפנים. מתוך הבנה שלתאורה יש תפקיד חשוב וקריטי בעיצוב פנים, היא השלימה לימודים בעיצוב תאורה ואימצה לעצמה ערכים רבים מהתפישה של האדריכלות ההוליסטית. אסתי מתמחה גם בעיצוב משרדים וחללים מסחריים. היא פיתחה את חנות הספרים והמתנות של מוזיאון ישראל, ניהלה מלון ומסעדות ועל כן מביאה  מיומנת בעיצוב פונקציונלי של עסקים. היא מבינה את דינמיקת המכירה, המוצרים, המסלול של הלקוח בשהותו בעסק, אמצעי תצוגה, אחסון, תאורה יצירת עניין להגדלת הפדיון ולעידוד לקוחות חוזרים.

היא לומדת כל מה שקשור לתרבות יפן והיא חוזרת לבקר ביפן לפרקים. לאחרונה שבה מסיור נוסף שם עם מי שלמד אדריכלות ביפן-האדריכל אריה קוץ.

ביצירותיה של אסתי תוכלו בקלות לזהות את הקשר שלה עם האנשים איתם היא עובדת. כמי שמאמינה בקשר  אישי, היא יודעת לתרגם את אשר היה לעכשווי, ואת הקיים לעתידי. היא צעירה נצחית, מלאת הומור ואת הערצתה את השלמות היפנית היא מסכמת במשפט משעשע ששמעה מהאדריכל אריה קוץ: "אלוהים לא יכול לעשות הכל לבד לכן הוא המציא את היפנים".

בחרתי ביצירותיה של אסתי, כי היא אמיצה באמירה שלה, יצירתית, בלתי שגרתית וחושבת מחוץ לקופסה. אסתי מקצועית מאוד, יודעת את העבודה, יורדת לפרטים, מכירה טכנולוגיות וחומרים. אסתי מעצבת ללקוחותיה בתים ועסקים מלאי ייחוד ויופי. כל פרויקט הוא חד פעמי ונוצר אך ורק עבור אותו הלקוח, גם בפרקטיקה וגם בדמיון.

היא משלימה ללקוחותיה את שיש להם ואת שנתן להם הבורא ביצירתיות המייחדת כל אחד מהפרויקטים שלה.

והפרק שלי כפי שהוא בספר >>>