בחג חנוכה, שנחגג בחודש שעבר, כתבתי על האור באדריכלות היפנית המסורתית וקצרה אז היריעה בשביל להרחיב גם לאדריכלות היפנית המודרנית. טוב, גם כריסטמס הוא חג של אור וזו ההזדמנות נוספת לחזור לספרו של ג'ונאיצ'ירו טניזקי, ב'שבח הצללים' שנכתב
ב-1933 ותרגם דורון כהן (הוצ' אסיה) שמשווה את האסתטיקה היפנית לזו המערבית בסוגיה של אור וצל.
"אבל מדוע הנטייה לבקש יופי בחשיכה חזקה כל כך רק בקרב בני המזרח? הרי גם במערב היו זמנים בהם טרם השתמשו בחשמל, גז או נפט, אך למיטב ידיעתי הזעומה, הם מעולם לא למדו ליהנות מהצללים. אנחנו מעדיפים צבעים שנערמו משכבות של חשכה, ואילו הם מעדיפים צבעים שנצטברו מאור שמש. גם בתוך הבית הם משתדלים למנוע מצללים להיווצר, ולשם כך צובעים את התקרה והקירות שמסביב לבן לגווניו. […] כך הולך ונמשך חיפושם הבלתי פוסק לסלק כל שמץ של צל".
עם היפתחה של יפן למערב מחדש במאה ה-19 הגיעו אליה אדריכלים מערביים, שהתרשמו ממסורת הבנייה הקשורה לטבע, מהחמרים הטבעיים, הפרופורציות, המונוכרומטיות, המינימליזם וגם מהטיפול באור. באותה מידה, גם האדריכלים היפנים נפתחו למערב והתוודעו לשיטות בניה חדשות.
בשנות ה-50 האמן ואדריכל הנוף האמריקאי ממוצא יפני איסמו נוגוצ'י Isamu Noguchi, אשר עיצב אייקונים רבים בעולם הריהוט וגם את גן הפסלים של מוזיאון ישראל, הוקסם מהאור היפני "אור החשמל הבוהק מסונן באמצעות הקסם של נייר השוג'י והוא חוזר להאיר כמו אור השמש", אמר והקדיש עצמו לעיצוב מנורות ברוח פנסי הנייר המסורתיים. הוא יצר סדרה של כ-100 מנורות מנייר השוג'י היפני. הוא קרא לסדרה “akari” המילה היפנית לבוהק. הסדרה מוצגת במוזיאון לעיצוב ויטרה Vitra.
בית האור הטבעי שתכנן משרד טשקי אוקשה Takeshi Hosaka Architects בסביבה אורבנית מכניס את אור היום דרך גריד חלונות Sky Light מאקריליק. זוהי דרך להכניס אור מסונן מלמעלה ולחסוך בחלונות אל הסביבה האורבנית חסרת העניין בה ממוקם המבנה.
בית קופסת האור
משרד Suppose Design Office תכנן בניין עבור משפחה עם שלושה ילדים בהירושימה. קירות הבניין המורכבים על קונסטרוקציית המתכת הסטנדרטית עשויים פוליקרבונט ומחדירים פנימה אור גם ללא חלונות. הקירות החצי-אטומים נותנים תחושה של מבט החוצה תוך שהם שומרים על הפרטיות. מראה הפנים באור המעורפל נותן תחושה נעימה ומשקיט את הצבעים. במראה הלילה הבניין מהווה גוף תאורה בפני עצמו.
ההתמודדות עם חלקות קטנות וצפופות הולידה אין ספור פתרונות אדריכליים מסוג זה כמו בבניינים האלה.
בבית הקירות הבהירים שתכנן משרד mA-style Architects התמודדו האדריכלים עם אותה הבעיה- בתים שכנים שמאפילים על האור הנכנס לבית.
Light Walls House / mA-style Architects
הפיתרון של החדרת האור מלמעלה מאפשר שליטה מלאה באורות ובצללים, המהווים את עיקר העניין האדריכלי
Slope house בבית המדרון בקובה של Hata-Architects נמצא אותו הפתרון. אף שפה לא קיימת כלל בעיית החסימה לנוף, ביקשו הלקוחות ליצור בחלל מפלסים רבים והחדרת האור מלמעלה משרתת את חלוקת החלל.
היותר מפורסם בפתרונות החדרת האור בסביבה אורבנית צפופה הוא האדריכל סו פוג'ימוטו Sou-Fujimoto, שעשה שימוש במעטפת משולשת לבניין, המחדירה אור לחצרות הפנימיות מ-5 כוונים ומייצרת פרטיות לנפח הפנימי.
הבית באויטה Oita תוכנן לשני אנשים וכלב, אומר האדריכל. המעטפת המשולשת אמורה לתת תחושות שונות של ריחוק מהרחוב. התחושה בגינה הפנימית הפתוחה לשמיים בחלונות- כמו עננים.