מטבחים הם ברומטר לשינויים באסתטיקה, בטכנולוגיה ובאידיאולוגיה

לא תמצאו פה מתכון למשהו טעים, אבל אם תרצו להתייעץ אתי כיצד לשפר את העיצוב והארגון במטבח הביתי שלכם, אני פה לרשותכם לשיחה עם ידע רב, כל הזמן שבעולם וללא תשלום. 

21.3.2020

נכנסים לשבוע השני של ההסתגרות בבית.

מבשלים

בתכניות הטלוויזיה נותנים מתכונים כדי להעביר את הזמן. אייל שני פצח בהתפייטות על הקשר בין אהבה לאוכל. איך אנחנו מעבירים את האהבה שלנו לגוף שאוכל את הכרובית שבישלנו עבורו.

אני דווקא מאמינה בהעברת אנרגיות באמצעות מזון. היו הרבה שנים שקירבתי בין אנשים סביב שולחן האוכל. אבל מאז שזה הפך להיות טרנד ישראלי והכל התחילו להפליא בבישול ביתי, ויתרתי על מקומי כחובבת בישול ואני מעדיפה לעצב מטבחים לאנשים שאוהבים לבשל ולארח.

 

לכבוד יום האישה שחל בתחילת החודש, העליתי פוסט לספר את סיפורה של האדריכלית מרגרט שוטה ליהוצקי Margarete Schütte-Lihotzky אשר תכננה את “מטבח פרנקפורט”, אבי אביו של המטבח המודרני בשנת 1926. 

אדריכלית מרגרט שוטה ליהוצקי Margarete Schütte-Lihotzky

 

בחסות ההפוגה החלטתי להרחיב אותו למאמר על עיצוב המטבח המודרני וכיצד הוא קשור למעמד האישה.

בהמשך, אזמין אתכן ואותכם להתבונן במקום החשוב שתופס עיצוב המטבח בחייכם ובחיי משפחתכם.

לא תמצאו פה מתכון למשהו טעים, אבל אם תרצו להתייעץ אתי כיצד לשפר את העיצוב והארגון במטבח הביתי שלכם, אני פה לרשותכם לשיחה עם ידע רב, כל הזמן שבעולם וללא תשלום. 

מטבח פרנקפורט

 


בימים אלה אני פותחת במהלך ייעוץ ותכנון מרחוק. ברור שבתקופה הנוכחית קשה לקבל החלטות הכרוכות בהוצאות כספיות. מאידך, אם אנחנו יושבים בבית, דווקא יש לנו זמן לתכנון.
אשמח לסייע לכם לעשות זאת!

לתאום פגישת ייעוץ טלפונית ללא תשלום >>>

נוטים לראות את ראשיתו של המטבח המודרני ב”מטבח פרנקפורט” פרוייקט מגורים ענק אשר על עיצוב המטבח שלו הופקדה אדריכלית מודרניסטית מרגרט שוטה ליהוצקי. היא נולדה בוינה ב 1897- והיתה האדריכלית האוסטרית הראשונה.

בעקבות מלחמת העולם הראשונה, פרנקפורט, גרמניה חוותה משבר דיור ענק, ועל צוות בראשותו של ארנסט מאי הוטלה יצירת 10,000 יחידות דיור חדשות. זו הייתה ההזדמנות המושלמת ליישם את האידיאלים החדשים של המודרניזם וליצור בית, שהיה דוגמה למינימליזם וליעילות. הבית המודרני המושלם היה זקוק למטבח מודרני מושלם והמשימה הוטלה, באופן יוצא דופן, על אדריכלית אישה. מועצת העיר פרנקפורט התקינה בסופו של דבר 10,000 מהמטבחים הטרומיים ביצור המוני בדירות שנבנו עבור חיילים משוחררים ומעמד הפועלים.

מאוחר יותר תספר ליהוצקי, אשר נפטרה בוינה בשנת 2000 בגיל 102, כי תכננה את המטבח כאדריכלית ולא כאישה, וזאת משום שהיא מעולם לא בישלה. בתחילה אכלה אצל אימה ובהמשך במסעדה הקרובה למקום מגוריה. שיא הפמיניזם איך שלא נסתכל על זה.

מטבח פרנקפורט

 

מטבח פרנקפורט


מטבח פרנקפורט


העיקרון המוביל את התכנון הוא יעילות, חיסכון בזמן, צעד הראשון לעבר עצמאותן של הנשים. המטבח תוכנן מדעית על ידי פרדריק טיילור, אחד המומחים לניהול (ארה”ב), שתורתו משמשת בסיס בתיאוריות מנהל עד היום. ליהוצקי הוסיפה למחקר, כאשר היא משתמשת במודל של קרון המזנון של הרכבת כדי לתכנן “מעבדה של עקרת בית”, תוך שימוש במינימום מקום ומקסימום נוחות וציוד לעבודה.

ליהוצקי קיבלה השראה מהמטבח שבניטה אוטה יצרה ב”מכונת המגורים” של הבאוהאוס בשנת 1923, שהיה בו משהו שנחשב אז לרדיקלי למדי: משטח עבודה ארוך ומתמשך. מטבח פרנקפורט הכניס מושגים של חסכנות במקום, אור טבעי, אויר, ניקיון והיגיינה לחלל, שלראשונה דאגו לרווחת מי שעבדו בו. הוא הצליח לרכז את כל מה שדרוש לעקרת הבית מבישול לגיהוץ, לתוך חלל קומפקטי בגודל 1.9 מטר על 3.4 מטר בלבד.

קיר ארונות בצד אחד, שכלל את הכיור, כשמעליו מייבש כלים מובנה. על אותו קיר סט פחי אחסון מאלומיניום למוצרים יבשים, לכל אחד מהם ידית, זרבובית למזיגה ותווית שתצביע על תוכנה. ברוח הזמן, פוסט מלחמת העולם ה-I יוצרו קופסאות אלה מארגזי תחמושת. בצד הנגדי לקיר הארונות היו הכיריים, ו’תיבת הבישול’ התנור לשמירה על חום התבשיל. התנור, משטח העבודה והכיור יצרו שלושה קודקודי משולש שייעלו את התנועה. מול חלון המטבח היה שולחן עבודה עם שרפרף, כדי שגברת הבית תוכל לעבוד בישיבה. לשולחן העבודה היתה ‘מגירת אשפה’ מובנית. מול שולחן העבודה קרש הגיהוץ המתקפל מהקיר. יש לציין שלא היה בו מקרר, אשר נחשב עדיין לציוד מותרות בימים ההם.


אוסף MOMA

אוסף MOMA קופסאות אחסון מטבח פרנקפורט 

 

אוסף MOMA קומקום חשמלי ראשית המאה

 

עד למלחמת העולם היה מטבח, חדר ייעודי לבישול, רק בבתי עשירים. שם גם היו משרתים, אשר עשו את מלאכות הבית. האנשים הפשוטים הכינו את המזון בתוך חדר המגורים. מטבח פרנקפורט זכה גם לביקורת מהבחינה הפמיניסטית, כאילו הוא קיבע את תפקידה של עקרת הבית במטבח. אך שוטה-ליהוצקי האמינה שעבודות הבית הן מקצוע ומגיע לנשים שיתייחסו אליו ברצינות. בשנות ה -20 של המאה העשרים הקלת עבודות הבית נחשבה לסוג של אמנציפציה לנשים.

לפני כעשור התקיימה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק MOMA תערוכת ההיסטוריה של המטבח המודרני אשר, לדברי האוצרת שלה, הוא החדר בבית המהווה ברומטר לשינויים באסתטיקה, בטכנולוגיה ובאידיאולוגיה”.

מטבחים הם גם מקומות מאוד חושניים: הם פונים לכל החושים שלנו, כולל טעם וריח, והם גם מאוד מסוכנים. סטטיסטיקות מראות שהמטבח הוא ללא ספק החדר הכי מסוכן בבית, ומהווה גם זירה לאלימות משפחתית כי יש בו כל כך הרבה מכשירים מסוכנים.”

בין שתי מלחמות עולם, הפך המטבח סמל לקדמה ומודרניזם. מכשירי גז וחשמל, שימוש בחומרים חדשים כמו אלומיניום פורמאיקה, רצפת ויניל וזכוכית חסינת אש הם רק חלק מהתפתחויות טכנולוגיות וחומרים חדשים, שמו את המטבח בחזית במונחים של מודרניזם וקדמה. חוד החנית וסמל לפרויקטים של תכנון ערים ושאיפות אוטופיות לחברה שוויונית יותר. נשיא ארה”ב פ.ד.רוזוולט נקט צעדים לקידום המטבח המודרני כחיוני בשנות השפל הכלכלי ומאוחר יותר, בשמירת חוסנה של החברה האמריקאית בעורף ובבית בזמן מלחה”ע הII-. המטבח לא הפסיק לשמש כסמל חברתי  גם בשנות המלחמה הקרה בין הגוש המזרחי, הקומוניסטי לבין המערב וארה”ב בראשו.

במחצית השנייה של המאה ה-20 קידמו מספר חברות גדולות כמו GE, Westinghouse ואחרות את תרבות הצריכה בעזרת פרסום מסיבי למוצרי חשמל ולמוצרי צריכה, אורח חיים בורגני או פרוורי, את תפיסת הבית במערב. הסמל המובהק ביותר של האידיאולוגיה, הוא “דיון המטבח” המפורסם בין ניקסון לחרושצ’וב בשיאה של המלחמה הקרה, שבו התייחסו שניהם למודל של מטבח אמריקאי כזירת מבחן בהבדלים בין סגפנות סובייטית לראוותנות קפיטליסטית. “זה היה ויכוח כלכלי, תרבותי ופוליטי, שנהפך לדיון על מודלים של מטבח”. 

מטבח במזרח גרמניה, שנות ה-50

Credit: Flickr, “Kris Arnold” (CC BY-NCSA 2.0)]

 

 

אוסף MOMA – תנור בישול סולארי

Dr. Adnan Tarcici. Solnar Tarcici Collapsible Solar Cooker. c.1970

 

אוסף MOMA אמני פופ

 Tom WesselmannStill Life #30April 1963

 

תרבות הצריכה הראוותנית הזו לא עברה ללא ביקורת מצד אמנים, מאז שנות השישים. עבור אמני פופ, ריבוי המוצרים הממותגים במטבח סיפקו מקור השראה חזותי רב עוצמה לאמנים.  עיצוב גאדג’טים למטבח ריתק מעצבים ומן הקצה השני הפן הביקורתי הופנה נגד תרבות השפע, הביזבוז האקולוגי וחוסר השוויון כלפי נשים.

עיצוב במטבח מסחטת הדרים בעיצוב פיליפ סטרק

 

 

אלו פרקים מרתקים וחובה להמשיך לעקוב אחריהם.

בינתיים פנו אלי בכל עניין.

לחצו כאן לשיחת ייעוץ ללא תשלום על כל מה שעולה על דעתכם. כמו שאומר משחק המילים האמריקאי Everything and the kitchen sink.

פה לרשותכם 0542040064

להתראות,

 

אסתי


ונמשיך לשמור על קשר!
בימים אלה אני פותחת במהלך ייעוץ ותכנון מרחוק. ברור שבתקופה הנוכחית קשה לקבל החלטות הכרוכות בהוצאות כספיות. מאידך, אם אנחנו יושבים בבית, דווקא יש לנו זמן לתכנון.
אשמח לסייע לכם לעשות זאת!

לתאום פגישת ייעוץ טלפונית ללא תשלום >>>


ונמשיך לשמור על קשר!
בימים אלה אני פותחת במהלך ייעוץ ותכנון מרחוק. ברור שבתקופה הנוכחית קשה לקבל החלטות הכרוכות בהוצאות כספיות. מאידך, אם אנחנו יושבים בבית, דווקא יש לנו זמן לתכנון.
אשמח לסייע לכם לעשות זאת!

לתאום פגישת ייעוץ טלפונית ללא תשלום >>>

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
אומנים שפגשתי

טבע מקומי

“טבע מקומי” האוצרות תמר למדן וכרמית שיין הקימו תערוכה ל-12 אמנים ומעצבים ישראלים היוצרים פריטים מעולמות תוכן שונים המשלבים אלמנטים

Call Now Button
צור קשר
close slider

אם גם אתם אנשים מיוחדים, עם עולם פנימי עשיר, ידע תרבותי, ראיתם עולם ואתם מחפשים עיצובים לא שיגרתיים שיבטאו אתכם – בואו נישאר בקשר!