לכבוד חנוכה – כיצד האור משפר את מצב הרוח

ג’יימס טורל open sky’ נאושימה, יפן

Light is not so much something that reveals, as it is itself the revelation. James Turell (b.1945)

“אור אינו דווקא משהו שמגלה אלא הוא ההתגלות עצמה”. ציטוט זה של האמן האמריקני גיימס טורל, שרוב יצירתו משלבת ארכיטקטורה ואור טבעי ומלאכותי טומן בחובו הכל. טורל הוא נוצרי מאמין ובעבודותיו יש כח רוחני הנמסך באור, שמטשטש גבולות ויוצר תעתועים לעין ולנפש. ביפן הוא אמן אהוב ועבודותיו מוצגות במוזיאונים רבים. כאן עבודה מהאי נאושימה, אחד משלושת איי האמנות.

האור הוא אלמנט ארכיטקטוני רב כח. :
“האדריכלות היוונית לימדה אותי שהעמוד הוא המקום שבו האור אינו, והמרחב שביניהם הוא האור. ליצור עמוד שצומח מהקיר והופך את קצב משלו ללא אור, אור, לא אור, אור: הפלא של האמן. (לואיס קאהן).

כנסיית האור תדאו אנדו, אוסקה, יפן Church of light by Tadao Ando, Osaka Photo by hry_nagai on flickr

עבודה מוכרת של האדריכל היפני תדאו אנדו בכנסיית האור שבאוסקה משתמשת בחרכי האור מהווים את הצלב ומדגימים כל כך טוב את היחס לma-, המושג היפני לאותו מרווח בין הדברים שחשוב כמו הדברים עצמם.

לפגישת ייעוץ לעיצוב תאורת הבית והמשרד הכניסו פרטים כאן או התקשרו

Fête de l’Escalade source: https://hebdolatino.ch/francais/88-vivre-en-suisse/9289-fete-de-l-escalade-06-08-dec-2019.html 

אינו העם היחיד החוגג את נוכחותם של האש והאור בעיצומו של חורף, בסמוך ליום הקצר בשנה. שרידים של חגים פגניים הקשורים בגירוש הרוע על ידי אור עדיין מתקיימים בעולם בתאריכים קרובים לשלנו. בג’נבה בשוויץ חוגגים את האסקלד Fête de l’Escalade  בפסטיבל המתקיים בין ה-11 ל-13 בדצמבר.

https://gethiroshima.com/features/art-entertainment/festivals/chinkasai-fire-festival/

ה- Chinkasai Fire Festival  נחגג בערב ראש השנה ב-31 בדצמבר באי מיאג’ימה קרוב להירושימה שביפן. כאן דווקא האש מעוררת חשש, בארץ שכל בתיה בנויים עץ חוגגים לכבוד האש שתהיה רחומה. 

בהודו חוגגים את החג ההינדי דיוואלי (Diwali) שמשמעותו שדרת האורות והוא מסמל את ניצחון בני האור על בני החושך. בחמשת ימי החג מפגני תאורה ואש כולל זיקוקים נפצים. 

אירועים המגרשים את החושך כשהחורף בשיאו, קשורים לאימה שהחושך הוא משרה ע ל בני האדם. ומהצד השני האור משרה שמחה ואופטימיות.

https://www.holidify.com/pages/diwali-in-india-262.html

מיעוט שעות אור הוא הסיבה שבארצות הנורדיות גוברים מקרי הדיכאון וההתאבדויות במהלך החורף החשוך. 

אפשר להבין שלהדלקת הנרות והאש של חנכה,  ביחד עם החמימות של  ההתכנסות המשפחתית, תפקיד משמעותי בהרחקת החשש מהחשך החורפי ובהכנסת השמחה לבית וללב.

Photo by Pascal Müller on Unsplash

אנו חיים בתקופה שקצב החיים בה הוגבר. בבית אנו צריכים לתת איזון והרמוניה. החלל בו אנו מקימים את הפעילות הפרטית שלנו צריך לטעון אותנו אנרגיה. תפקידו של הבית בנוסף להיותו מפלט מן החוץ הוא להיות מקום של הארה והשראה, מקום שמשמח אותנו. התפקיד החשוב ביותר של המעצב בכל החלטה המתקבלת הוא למצוא איך הבית משקף את רוחם של דיריו וכיצד כל מי שיבוא הביתה ירגיש את שמחת החיים. אי אפשר להגזים בחשיבות התאורה הטבעית והמלאכותית ליצירת האווירה בחלל אותו אנו מעצבים. 

לטיפול באור, טבעי ומלאכותי יש מקום חשוב בתכנון, לכן אני מכניסה אותם בשלב ראשוני ביותר, כדי להדגיש שיש לקחת את אלמנט האור בחשבון, לא פחות ואולי יותר מכל אלמנט ארכיטקטוני המתוכנן בבית. 

נתוני התאורה לתכנון התאורה הטבעית אחראי אדריכל הבניין. הוא מתכנן את המפנה של הבניין על המגרש, היכן יהיו הפתחים ומה יהיה גודלם. בעזרת מעצב הפנים ידאג גם להצללה, כדי למנוע בוהק וחום לא נעימים. האור בבניין מהווה את אחת מאבני הבניין. האור הוא חומר. ניתן להגדיר באמצעותו חללים וחשיבותו של האור הטבעי היא קרדינלית.

La chapelle de Notre-Dame-du-Haut at Ronchamps, Le Corbusier 1954

האדריכל לואיס קאהן, המוכר באדריכלות כמסטר של האור, הדגיש את המשמעות הפרוגרמתית והמרחבית של אור יום: “אפשר לומר שארכיטקטורה היא יצירת חללים שהם פרי מחשבה. … כפי שמוסיקאי רואה מוסיקה בפרטיטורה ושומע אותה, כך תכנית בניין צריכה להיקרא כמו הרמוניה של חללים ואור. אפילו במרחב שאמור להיות חשוך צריך להיות מספיק אור מאיזה פתח מסתורי, כדי לספר לנו כמה אפל הוא באמת. כל חלל חייב להיות מוגדר על ידי מבנהו ואופיו של אורו הטבעי”

האלמנט החשוב שאני אוהבת לקחת מהתיאוריה של קאהן הוא את מקור האור, המוסתר לעתים קרובות היטב מאחורי תריסים או קירות משניים, ובכך כל תשומת הלב מתרכזת על השפעת האור ולא רק על מקורו.

לואיס קאהן האסיפה הלאומית בדאקה, בנגלדש https://www.archdaily.com/362554/light-matters-louis-kahn-and-the-power-of-shadow

לפגישת ייעוץ לעיצוב תאורת הבית והמשרד הכניסו פרטים כאן או התקשרו

תאורה היא כלי חשוב, גם אם מורכב, בארכיטקטורה לא זו בלבד שהיא מעניקה אווירה, מרקם וחיות, אלא שהיא חיונית יותר ויותר בעידן בו הטכנולוגיה מרחיקה אותנו מהטבע. 

לצד הערך האסתטי והפונקציונלי שיש לתאורה הטבעית והמלאכותית במבנה, חשוב להבין כיצד הוא משפיע על בריאותנו ועל מצב הרוח שלנו. 

רוב אוכלוסיית העולם נמצאת 90% מהזמן בתוך מבנים. למרות שהאור המלאכותי מאפשר לאנושות להתפתח, הוא גם גובה מחירים בריאותיים, פסיכולוגיים וחברתיים. האבולוציה של גוף האדם התפתחה כדי להגיב על אור וחושך טבעיים. “זיהום האור” הנובע משעות רבות ועוצמה של אור מלאכותי, במקום ובזמן שהיו בעבר חשוכים, משבש את המקצב הקידיאני, הוא מחזור האור הטבעי בגופנו. 

המחקר מראה, כי כמות נאותה של אור משפרת את מצב הרוח ואת רמות האנרגיה, בעוד תאורה ירודה תורמת לדיכאון ולליקויים אחרים בגוף. הכמות וסוג התאורה משפיעים ישירות על ריכוז, תיאבון, מצב רוח והיבטים רבים אחרים של חיי היומיום.

כיצד אדריכלים יכולים להשתמש בתאורה כדי לקדם מקצבים בריאים ולכן חיים בריאים יותר?

החוקרים ממליצים לחקות מחזורי אור טבעי עם אורות מלאכותיים. אורות בוהקים וחזקים יותר לבוקר ובמהלך היום, בעוד שאור מעומעם מומלץ לשעות הערב והלילה. חוסר התחשבות במקצב יכול לגרום בלבול במערכות, לשנות את לוחות השינה שלנו, או לגרום לירידה באנרגיה לאורך כל היום. 

לפגישת ייעוץ לעיצוב תאורת הבית והמשרד הכניסו פרטים כאן או התקשרו

טמפרטורת הצבע של האור  משפיעה גם היא על גוף האדם. אור ‘ חם ‘ ו’ קר ‘ לא מתייחסים לחום הפיזי של המנורה, אלא לטון או לצבע של האור. טמפרטורת צבע גבוהה (K המדד הוא ביחידות קלווין) יהיה האור בהיר וקריר יותר. התאורה החמימה יוצרת סביבה מסבירת פנים ומרגיעה, בעוד שתאורה קרה, הקרובה יותר לאור הלבן, גורמת לנו לחוש ערניים, ממוקדים ויכולים להגביר את רמות הפרודוקטיביות.  

בעשורים האחרונים כבשה תאורת הלד את מקומן של נורות הליבון. נורות הליבון של אדיסון ונורות ההלוגן, אלה הנורות שמאירות באמצעות חוט להט, אשר בוער באש בתוך שפופרת זכוכית. אולם השריפה, בד בבד עם אנרגית האור מייצרת הרבה אנרגית חום וגורמת לבזבוז משאבים.

http://www.archdaily.com/345910/christo-unveils-inflatable-light-infused-installation-in-germany/ אינסטלציה  של האמן כריסטו בגרמניה. האור המתנפח. הנפח מודגש על ידי תאורה על דפנות פנים הבלון בגובה 107 מ’.

 טכנולוגית הלד LED שינתה לגמרי את האופן בו נוצר האור באמצעים דיגיטליים. נורות אלה נמצאות אתנו כבר כמה עשורים. הן אמנם יעילות פי כמה ממנורות הליבון, אך רק לאחרונה מצליחים להפיק מהן אור באיכות החזרת צבע קרובה לאור השמש.   את רמת הקרבה לאור שמש מציין מדד ה – (CRI (olor Rendering Index . ככל שהCRI יהיה גבוה ויתקרב ל-,100% האור שמוחזר ממשטחים צבעוניים יהיה קרוב יותר לצבעם ה”נכון”. בנורות באיכות פחות טובה תהיה סקלת הצבעים מוטה לכוון התדר הכחול (על חשבון תדר האור האדום). 

הפגיעה היא לא רק במראה ובאיכות הצבע, שמאבד מחיותו בהעדר אדום וצהוב. בחיים באור טבעי, הצבע הכחול דומיננטי בבוקר ואילו בערב משתלטים צבעי השקיעה האדומים. כאשר האור הכחול דומיננטי גם בערב הגוף מפרש זאת כבוקר ונפגעות  הרמות של הורמון המלטונין המסייע בשינה. בשימוש בתבונה, אור כחול יכול להיות אידיאלי עבור אותם חללים בהם המוח צריך לעבוד במהירות מלאה, כגון חדרי ישיבות, מטבחים תעשייתיים, ואפילו במפעלים, שם דרושה רמת ריכוז גבוהה.

אז איזה “טיפ” קיבלנו כאן? 

שתכנון תאורה הוא תחום מורכב שאי אפשר להגזים בחשיבותו לתחושת הנינוחות, השמחה וההשלכות הבריאותיות הכרוכות בטיפול בו. תנו על זה את הדעת ושלבו בעלי מקצוע שיוכלו שמכירים את התחום על בוריו. 

יש לבצע חישובים של עוצמת האור הדרוש בהתאם לגודל החלל, הפעולות המתבצעות בו, צבע האור ולהקפיד על CRI גבוה, כתנאי ראשוני לתכנון תאורה מוצלח

מתכנן התאורה יעצב תאורה בתרחישים שונים, אשר ישנו את האוירה בחלל, בהתאם לשעות היום, מוקדי ואופי הפעילות, כך שהחדר שלכם יכול לפשוט וללבוש צורה. 

החלטות כמו: מה יהיו מוקדי התאורה הטבעית והמלאכותית? האם להכניס חשמל חכם? כיצד לשלוט בתרחישים? מתקבלות בשלבים הראשונים של תכנון המבנה. 

הכניסו אותן הרבה לפני שבוחרים גופי תאורה ומתכננים נקודות חשמל. יש לקבל החלטה שאור הוא חומר, אחד מאבני הייסוד של תכנון החלל וככזה יש לתת לו את המקום הראוי בתשומת הלב בתכנון ובחלקו בתקציב הבנייה או השיפוץ. 

ומזכירה לכם שבחנוכה שעבר כתבתי על האור באדריכלות היפנית.

לפגישת ייעוץ לעיצוב תאורת הבית והמשרד הכניסו פרטים כאן או התקשרו

Inaesthetic Kenji Architectural Studio – House in Tamatsu – Osaka Prefecture, Japan 2011. Photo © Yohei Sasakura

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
אסתטיקה יפנית

לבן זה לא פרקטי

בסוף השבוע האחרון, עת טבלנו בלבן של שבועות, נזכרתי בשני בתים, אשר עוצבו על יד Axel Vervoordt לדמויות מפורסמות, והמשותף

Call Now Button
צור קשר
close slider

אם גם אתם אנשים מיוחדים, עם עולם פנימי עשיר, ידע תרבותי, ראיתם עולם ואתם מחפשים עיצובים לא שיגרתיים שיבטאו אתכם – בואו נישאר בקשר!