האם נוכל לקבל את ‘חלף עם הרוח’ בחזרה בבקשה?

אחד הכוכבים הראשיים בסרט “פרזיטים” זוכה האוסקר השנה בארבע קטגוריות, ביניהן לסרט הטוב ביותר של הבמאי הדרום קוריאני ג’ון בונג הו, הוא ביתה של משפחת פארק אליו נכנסים הפרזיטים. התסריט מספר, כי נרכש מבעליו הראשונים, אדריכל בדיוני בשם נמוגונג הייאנג’ה, אשר תכנן אותו לעצמו. מאוחר יותר נבין כי לכל פרט אדריכלי יש גם משמעות בעלילה ובבימוי. 

שלום חברים,

אני אסתי דינור בעלת סטודיו ואבי סאבי לעיצוב פנים באסתטיקה יפנית. יוצרת חללים שקטים, נקיים, מרווחים בחומרים טבעיים ובתאורה מרגיעה. אני מביאה איתי לעבודה ארגז כלים של ערכי תרבות, התבוננות בבני אדם ואורחותיהם, רגש ואינטואיציה. עשרות שנים עבדתי לצד אמנים בעולם התרבות, עד שפניתי ליצירה עצמאית. אני סופגת השראה ליצירה בכל מקום. בטבע, בנוף האורבני, בתערוכות, ספרים, תאטרון וקולנוע. טקס האוסקר לפני שבועיים והסערה שעוררה הבחירה בסרט דובר קוריאנית לסרט הטוב ביותר, היוו טריגר להיזכר בתחושת ההתפעלות שהוא עורר בי, בעיקר בזכות עיצוב הבית, הלוקיישן העיקרי לצילומים וציר מרכזי בעלילה.

אני בעלת ידע תרבותי רב שנים, אותו אני ממשיכה לפתח באמצעות עניין ולימוד. כל המטען הזה זמין למי שבוחר לעבוד איתי, כערך מוסף המוטמע לתוך עבודת עיצוב הבית. השראה, עניין, מקוריות, התבוננות לא שגרתית ופתרונות יצירתיים הם מה שתקבלו כשתעבדו איתי על עיצוב החלל הביתי, העסק או המשרד שלכם. אם אתם אנשים מיוחדים שפתוחים לחדש ולחדשני, לצד השענות על מה שנותן לנו הטבע ומה שהשאיר לנו העבר, קבעו אתי פגישת ייעוץ.

לא תצטערו!

לפרטים וליצירת קשר:

אות “מבקר הקולנוע הנאור” מוענק השבוע לנשיא ארה”ב דונאלד טרמפ, על הביקורת נגד הבחירה בסרטו של ג’ון בונג הו הדרום-קוריאני “פרזיטים” בפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר.

http://bit.ly/2upChCC (ביקורת של טרמפ)

זו הפעם הראשונה בה סרט שאינו דובר אנגלית זוכה באוסקר לסרט הטוב ביותר ובעוד שלושה פרסים: הבמאי, התסריט והסרט הבינלאומי הטוב ביותר. אכן, ג’ון בונג הו מספק סיבה טובה לקנאתו של טראמפ.

הייתי לאחרונה בדרום קוריאה וראיתי באיזו רצינות ועוצמה משקיעה המדינה הזו בקולנוע. בעיר בוסאן, השנייה בגודלה אחרי סיאול, התקיים פסטיבל סרטים בינלאומי, וב-2011 הוקם כאן מבנה אדריכלי כדי לארח את הפסטיבל. משרד האדריכלים Coop Himmelblau האוסטרי הוזמן לבנות את Busan Cinema Center  בעלות של 150 מליון דולר. הבניין מככב בספר השיאים של גינס בזכות מפתח הגג הרחב ביותר ללא עמודים – 163 מ’.

מרכז הקולנוע בבוסאן אדריכלים Coop Himmelblau.

בעיר פזורות עדויות נוספות להיותה המארחת של פסטיבל הסרטים החשוב בדרום אסיה.

ב-5 בפברואר, בטקס האוסקר, הפך הסרט “פרזיטים”  לסרט הקוריאני הראשון, שהכניס סכום של 200 מיליון דולר עד כה. עלילת הסרט עוסקת בפער החברתי בקוריאה ומתארת את משפחת קים, הענייה, שמצליחה להתקבל לעבודה אצל משפחת פארק האמידה, לאחר שהבן קי-וו מזייף כמה מסמכים ומתחיל באופן שיטתי להיפטר מעובדיהם האחרים של הפארקים. ומבלי לעשות עוד ספוילר, מכאן מתפתחת עלילה מופרעת, שמגיעה לסיום דרמטי, כאשר נוצרים יחסים סימביוטיים בין המעסיקים העשירים למועסקים העניים ונשאלת השאלה מי מהם הם למעשה הפרזיטים.

אבל, הסיבה שבגללה אני כותבת על הסרט בניוזלטר שנושאו אדריכלות ועיצוב פנים, היא שאחד הכוכבים הראשיים בסרט הוא הבית אליו נכנסים הפרזיטים, ביתה של משפחת פארק. התסריט מספר כי נרכש מבעליו הראשונים, אדריכל בדיוני בשם נמוגונג הייאנג’ה, אשר תכנן אותו לעצמו. מאוחר יותר נבין כי לכל פרט אדריכלי יש גם משמעות בעלילה ובבימוי.

צפיתי בסרט עם ידידה אדריכלית ושתינו התלהבנו מהעיצוב של הבית, אחד הלוקיישנים המדהימים ביותר בקולנוע. במקביל ישנן גם סצנות בהן נראה ביתה הדל של משפחת קים, המצוי כמעט כולו מתחת למפלס הרחוב ובבוא הגשם הוא מוצף יחד עם כל השכונה. ברור ששני הבתים מוצגים כקונטרסט, המסמל את הפער החברתי שהוא לב ליבו של הסרט.

RESERVEDPhoto: ⓒ 2019 CJ ENM CORPORATION, BARUNSON E&A ALL RIGHTS 

הדמיה של בית פרק 

עניין אותי מי בנה ועיצב את בית האדריכל והסתבר לי (כפרט שאינו ידוע גם לרוב הצופים האחרים) ששני הבתים אינם בניינים מציאותיים וכי נבנו במיוחד על הסט באולפן הצילומים בג’ויאנג סיטי הסמוכה לסאול. כעת, לאחר הזכייה מתכוונים ברשות המקומית לשחזר את אתר הצילומים לצרכי תיירות.

למעשה, אפילו אין זה בניין אחד אלא ארבעה סטים שונים. הצילום נעשה בנפרד, לעיתים עם מסכים ירוקים והחיבור ביניהם הוא בעריכה.

את התכנון העקרוני נתן הבמאי ג’ון בונג הו. ככל הידוע ליוה אותו אדריכל (אמיתי) ויוצרו תכניות והדמיות שליוו את התסריט. הנה סרטון המראה את תכנית ומודל הבית:

https://www.youtube.com/watch?v=vvdpE1YSzYg

והנה ההדמיה:

.Photo: ⓒ 2019 CJ ENM CORPORATION, BARUNSON E&A ALL RIGHTS RESERVED

https://www.indiewire.com/2019/10/parasite-house-set-design-bong-joon-ho-1202185829/

 

האתגר שהעמיד למעצב ההפקה לי הא-ג’וןLee Ha Jun לא היה רק ליצור תפאורה יפהפה מבחינה ויזואלית, כיאה לביתו של אדריכל, אלא גם לעמוד בדרישות של הצילום, הקומפוזיציות ובניית הדמויות שלו. הוא נהנה לשמוע כי הבמאים בחבר המושבעים של פסטיבל קאן השנה – שכלל את אלחנדרו גונזלס אינריטו, יורגוסלנתימוס וקלי רייכארדט – כולם היו משוכנעים שהסרט התרחש בבית אמיתי.

בראיון עמו אמר המעצב הא-ג’ון:

“מכיוון שהבית של מר פארק נבנה על ידי אדריכל בסיפור, לא היה קל למצוא את הגישה הנכונה לעיצוב הבית . אני לא אדריכל, ואני חושב שיש הבדל בין איך אדריכל מדמיין חלל ואיך רואה אותו מעצב תפאורה. אנו מתעדפים זוויות של מצלמות, בזמן שאדריכלים בונים חללים, שאנשים יוכלו לחיות בהם. לכן אני חושב שהגישה שונה מאוד.

http://inreviewonline.com/

 

למשל, הסלון מעוצב כאשר הישיבה היא אל מול החלון, על מנת שניתן יהיה לצפות בגן כמו במסך טלוויזיה. יש חלון רחב אחד וספה ישרה שמתאימה לפונקציה ואין טלויזיה. אפשר לדמיין את צורת החשיבה של האדריכל. או שבחלל הפנים תוכננו  חדרים רחבים ועמוקים יותר מאשר גבוהים ביחס הגובה 2.35:1 המתאים לצילומים.”

https://mymodernmet.com/parasite-production-design-home/

 

זה כמו יקום עצמאי. לכל הדמויות יש חללים שהם משתלטים ומסתננים אליהם וגם פתחים  סודיים שהם לא מכירים.”

הסט מתוכנן לענות לצרכים ספציפיים של העלילה, לזויות הצילום או המסלולים שעוברות הדמויות אל מול המצלמה. לדוגמה: אם מישהו נכנס, אדם אחר היה צריך להסתתר מאחורי פינה. אז מערכות היחסים המרחביות הבסיסיות הללו בין הדמויות כבר נוצרו. גרם המדרגות הוא אחד המרכיבים הוויזואליים העיקריים בסרט זה. הבמאי בונג היה מדויק מאוד בדרישתו שהכל צריך להמשיך לרדת מלמעלה למטה גם בתוך הבית וגם בצילומי החוץ יש חשיבות ויזואלית וסימבולית לגבוה ונמוך ולזרימה שבינהם. 

Photo: ⓒ 2019 CJ ENM CORPORATION, BARUNSON E&A ALL RIGHTS RESERVED

http://neatlyarrangedrubbish.com/

 

לגרם המדרגות יש חשיבות ויזואלית וסמבולית בתסריט:

“בשני הבתים השתמשנו למעשה בתאורה טבעית. את החלונות עיצבו בהתאם לצרכי התאורה של הצלמים. כיוון השמש היה נקודת חשיבה מכרעת בזמן שחיפשנו מגרשים בחוץ” הסביר  הצלם הראשי הונג קיונג-פי “היינו צריכים לזכור את מיקום השמש בזמן הרצוי לצילומים  ולקבוע את מיקומם וגדליהם של החלונות בהתאם.”

לא השתמשנו בהרבה צבעים לבית של מר פארק. עבור פנים השתמשנו בעיקר בעץ כהה ובחומרים עם גוון אפור, כדי להבליט את הניגודיות שלו עם החוץ, והצבנו תאורה בגוון צהוב ליצירת אווירה מתוחכמת וחמה.

Photo: ⓒ 2019 CJ ENM CORPORATION, BARUNSON E&A ALL RIGHTS RESERVED

קיר תצוגת הכלים היקרים. במרכזו הירידה למרתף, הנראה כמו פה פעור.

האביזרים בבית לא רק נראים יקרים, הם באמת יקרים. כל הריהוט יוצר במיוחד. גם יצירות האמנות של אמנים דרום קוראנים ידועים שנרכשו בעלות של כמעט 200,000 $. תמונה של יער עשוי רשת תיל מפלדת אל חלד מסדרת “מאיה” של האמן הקוריאני Seung-mo Park תלויה על קיר אחד בסלון ויצירה אחרת שלו, “אמנות החתולים” תלויה בקומה השנייה. שולחן האוכל מוערך בסכום של 22,000 $ פח האשפה עלה $2,300. זה לא סתם לזרוק כסף לפח. יש לו תפקיד בצילומים.

Seung-mo Photo:ⓒ 2019 CJ ENM CORPORATION, BARUNSON E&A ALL RIGHTS RESERVED

אמנות החתולים של האמן  Seung-mo

 

Photo: ⓒ 2019 CJ ENM CORPORATION, BARUNSON E&A ALL RIGHTS RESERVED

שלחן האוכל. כל הרהיטים נבנו במיוחד לסט.


“ביתם השיקי, המרוהט בטוב טעם, מואר בצורה מושלמת מציב את הבמה כך שהטוויסט האפי כל כך טוב,” אומר בונג, “כי בדרך כלל בתים אמורים להרגיש מאוד ארציים, נעימים ונוחים. וכשזה מאוים, זה הרגע שאנחנו מרגישים הכי הרבה משהו אפל אורב בבית, משהו שמניע את העלילה למקום בלתי צפוי לחלוטין.”

גם דירת המרתף למחצה של משפחת קים הענייה והרחוב בו היא נמצאת נבנו על הסט, מתוך הכרח לצלם את סצנות ההצפה. הא ג’ון ביקר וצילם בכמה כפרים ועיירות נטושות בדרום קוריאה, שהיו מועדות להריסה, כדי להעתיק פרטים.

“הסתובבנו ומצאנו דלתות רעפים, חלונות, שערים, ארובות, קווי חשמל וכדומה. לקח חודשים רק למצוא את החומרים כדי להשיג  מראה רחוב אותנטי. המרקמים מחוספסים והחלל צפוף יותר בהשוואה לבית העשיר. רציתי להראות את הצפיפות ההולכת וגוברת שמשקפת את ההבדל המעמדי בין אזורים מוגבהים לתחתונים ככל שהמראה משתנה מהבית העשיר לשכונת המרתף למחצה. בניגוד לבית העשיר, שכונת המרתף למחצה של קייטק צבעונית יותר, אך שוב, צמצמנו ככל האפשר את גווני הצבעים כך שלא נשמע צליל מסוים. מכיוון שהסיפור הוא על עשירים ועניים, ברור שזו הגישה שהיינו צריכים לנקוט בכל הקשור לעיצוב הצליל והתאורה.”

משהתוודענו למאמץ ולמורכבות של תכנון הקמת ועיצוב הבית על הסט, פלא שהסרט פרזיטים  לא קיבל גם את פרס האוסקר לעיצוב התפאורה הטוב ביותר.


מקורות:

Building the ‘Parasite’ House: How Bong Joon Ho and His Team Made the Year’s Best Set

Filmmaker Toolkit EditorChris O’FaltOct 29, 2019 1:30 pm @https://twitter.com/cofalt/

https://www.indiewire.com/2019/10/parasite-house-set-design-bong-joon-ho-1202185829/

Inside the House From Bong Joon Ho’s Parasit By Rachel Wallace October 31, 2019

https://www.architecturaldigest.com/story/bong-joon-ho-parasite-movie-set-design-interview

Why the Film ‘Parasite’ Built a Lavish Home Completely From Scratch By Sara Barnes on February 14, 2020

https://mymodernmet.com/parasite-production-design-home/

Neatly Arranged RubbishRob’s (mostly) Asian movie blog.

http://neatlyarrangedrubbish.com/parasite-bong-joon-ho-south-korea-2019/

ועכשיו, אליכם קוראים יקרים – אם אתם רוצים בית משופץ, יפה ומעוצב עד הקיץ הקרוב זה הזמן להתחיל בעבודה! פנו אלי במהרה, ונתחיל לעבוד:

לקבלת הצעת מחיר לפגישת יעוץ הרשמו כאן

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
אומנים שפגשתי

טבע מקומי

“טבע מקומי” האוצרות תמר למדן וכרמית שיין הקימו תערוכה ל-12 אמנים ומעצבים ישראלים היוצרים פריטים מעולמות תוכן שונים המשלבים אלמנטים

Call Now Button
צור קשר
close slider

אם גם אתם אנשים מיוחדים, עם עולם פנימי עשיר, ידע תרבותי, ראיתם עולם ואתם מחפשים עיצובים לא שיגרתיים שיבטאו אתכם – בואו נישאר בקשר!